Fler och fler lastcyklar

Det blir allt mer populärt att cykla, i takt med att allt fler upptäcker att cykeln har fördelar framför bilen. Men när det kommer till lastutrymme står sig de flesta cyklar slätt mot bilar. Det finns dock ett, eller snarare flera undantag, och det är lastcyklarna.

En gång i tiden var springschasar ett stående inslag i gatubilden i svenska städer och samhällen. Många som är yrkesverksamma idag, även på ganska höga positioner i samhället, har börjat sin yrkesbana som springschasar. Ett kännetecken för springschasarna var deras cyklar, med rejäla pakethållare eller rent av flak, för större leveranser.

Med tiden konkurrerades springschasarna ut av budfirmor. För mindre saker, som dokument, använder budfirmorna cykelburna bud, och för större objekt budbilar. På sistone har man dock kunnat se fler och fler snabba cyklar med flak. Budfirmorna har köpt in lastcyklar från danska Bullitt.

Men det är inte bara budfirmor som har upptäckt tjusningen med lastcyklar. Fler och fler privatpersoner har insett att en cykel med större lastkapacitet utgör ett utmärkt komplement till, eller ersättning för, en bil. Cykeln kan användas till att transportera såväl barn som mindre möbler. Vissa egenföretagare har upptäckt att en lastcykel räcker gott och väl för att transportera all utrustning de behöver för att utföra sitt arbete. Ett exempel är fotografen Martin Stenmark, boende i södra Stockholm, som man kan läsa mer om här.

Olika typer av lastcyklar

Vilken typ av lastcykel man väljer beror på vilka behov man har. Ska man cykla långt och snabbt, framför allt i stadsmiljö, är Bullitt det givna valet. Förutsatt att man har råd, då, för en ny Bullitt kostar uppemot 25 000 kronor.

Billigare, och med större lastkapacitet, är cyklarna från Cykelfabriken. Inspirationen till många av företagets modeller kommer från Nederländerna, ett av de cykeltätaste länderna i världen. Deras modell Bakfiets klassisk kostar i sitt dyraste utförande 15 500 kronor. Modellen ser ut ungefär som en trehjulig flakmoped, men drivs med trampkraft istället för med motor. Framtill, mellan cykelns två framhjul, sitter en låda som kan fyllas med det mesta. Det finns även liknande modeller med två hjul, och standardcyklar med rejäla pakethållare både bak och fram. Enligt hemsidan har Cykelfabriken också sportigare modeller, som liknar Bullitts cyklar, och en familjevariant av tandemcykel för två barn och en vuxen, på gång.

Användningsområden

I Sverige ligger vi på efterkälken när det gäller att hitta användningsområden för cyklar. Men vi är inte alltid så tröga som man skulle kunna tro. Den första moderna lastcykeln, Christianiacykeln, lanserades i Danmark 1984. Nio år senare startade den renodlade cykelbudfirman Johans cykelbud i Karlstad. Valet att enbart använda cyklar för leveranser handlade inte om miljötänkande, utan framför allt om snabbhet och ekonomi. I början arbetade företaget enbart med vanliga tvåhjuliga cyklar, men snart köpte man även in lastcyklar. Idag erbjuder företaget, som har bytt namn till Postiljohan, förutom leveranser även cykelbuss och cykeltaxi. Än så länge är det ovanligt med cykeltaxi i Sverige, men det blir allt vanligare. Det går även att låta en firma som enbart använder cyklar sköta flytten.